Spam

Svatko dobiva neželjene e-poruke u svoje pretince, a ponekad i one mogu imati različite vrste virusa u sebi. Svaka neželjena e-pošta može se nazvati spamom. To može biti oglas ili vas može tražiti vaše mišljenje o nekom prijedlogu ili neka peticija. Svaka pošta koja dolazi s mailing liste na koju se niste prijavili naziva se neželjena pošta.

Zašto nam dolazi spam?

Možda se pitate zašto ljudi šalju neželjenu poštu. “Što ti ljudi imaju od toga?” To se čak može usporediti s  TV reklamama koje ne možete podnijeti. Zašto ih stalno ponavljaju? Zasigurno se nitko zapravo ne javlja i kupuje zbog te reklame, zar ne?

Koliko god čudno izgledalo, te reklame koje vama ne odgovaraju nekome su stvarno zanimljive i potiču ih na kupnju.  Isto tako netko zarađuje na neželjenoj pošti.

Ali zašto šalju baš vama? Jednostavno rečeno, dobivate neželjenu poštu jer su pošiljatelji neželjene pošte nekako dobili vašu adresu e-pošte. Ponekad samo koriste računalne programe za generiranje nasumičnih email adresa i mali postotak se pokaže valjanim. Ako ga otvorite, ili još gore, odgovorite na njega – čak i da im kažete da vas skinu s popisa – znaju da je vaša adresa prava i zabilježiti će je za daljnje slanje spama.

Međutim, jedna stvar koju možete shvatiti jest da će svaka moguća email adresa kod većih davatelja usluga e-pošte u nekom trenutku dobiti neželjenu poštu. Spamere ne košta gotovo ništa nasumičnim generiranjem email adresa jednom pogode i vašu.

Ali mnogo češće spammeri pokupe vašu adresu negdje s interneta. Vi ili netko kome ste povjerili svoju adresu e-pošte niste poduzeli odgovarajuće korake za zaštitu te adrese. Mogu je pročitati iz vaših profila na nekim forumima ili društvenim mrežama, ili ako netko od vaših prijatelja šalje šaljive elektronske poruke na puno primatelja i nije ih stavio u bcc.

Zašto nam neke poruke odlaze u spam?

Ponekad i dobra elektronska pošta završi označena kao neželjena pošta.

Svaki dan ili barem s vremena na vrijeme bi trebali pregledavati  svoju Spam mapu (ili se zove Neželjena pošta) kako bi bili sigurni da i neka pošta nije završila tamo iako smatrate da ne bi trebala. Dobro je znati da čak i kada date dopuštenje određenim tvrtkama da vam šalju promotivne i druge poruke, one i dalje mogu završiti u neželjenoj pošti. Ono što je još gore je kada čekate odgovor od neke od ovih tvrtki, a one i dalje ponekad završe u pretincu za neželjenu poštu.

Dakle čak i pošta koju želite čitati ponekad bude označena kao neželjena. To se uglavnom događa zbog toga što razni programi kojima je posao da vas štite od neželjene pošte čak i u legitimnim elektronskim porukama prepoznaju elemente koji su najčešći u spam porukama. Naime promotivne elektronske poruke često sadrže elemente kojima je posao da vas zaintrigiraju i potaknu na kupnju poput nekog važnog teksta označenog crveno,  mnogo ključnih riječi po kojima lako pronađete u gomili pošte baš taj email, dosta ugrađenih slika, raznih linkova koji vode na nekoliko proizvoda na istoj stranici i najvažnije neki gumb koji vas poziva na akciju tipa “Naručite sada!”.

Svi ti elementi mogu biti sasvim u redu, ali su uobičajene spam poruke uglavnom napunjene s tim i antispam programi teško mogu samostalno prepoznati koja elektronska poruka za vas nije spam. Ukoliko se radi o umjetnoj inteligenciji koja to radi onda će nakon što nekoliko puta premjestite poruku iz mape “Neželjena pošta” u “Inbox” naučiti da to za vas nije spam.

Kako se zaštiti od spama?

Kad god postoji rizik da vaša osobna adresa elektronske pošte bude ugrožena postavljanjem na internet,  radije upotrijebite alternativnu i jednokratnu adresu e-pošte. Trebali biste čuvati svoju glavnu adresu poput zlata. Ne želite da vam ljudi koje ne poznajete šalju čudne e-poruke usred noći. Nakon što je jedan pošiljatelj neželjene pošte pokupio vašu primarnu adresu e-pošte, možete biti sigurni da će je i drugi zloupotrijebiti kako bi vam poslali besmislenu neželjenu poštu.

Ako već čitate neželjenu poštu onda

  1. Ne kupujte proizvode koje vam nude.
  2. Ne odgovarajte na te poruke uopće.
  3. Uzmite si vremena i prijavite primanje neželjene pošte svom davatelju usluge.
  4. Izbrišite tu neželjenu poruku.

Mnogi davatelji usluge elektronske pošte, poput hosting providera, već imaju implementirane razne vrlo uspješne programe koji vas jako štite od neželjene pošte. Sva elektronska pošta se skenira po dolasku i prema određenim parametrima se svakoj pojedinačnoj poruci dodjeljuje brojčana oznaka koja pokazuje vjerojatno radi li se o neželjenoj pošti ili ne. Ako je ta brojka prešla određeni definirani prag poruka će biti označena kao neželjena.

Zbog toga se može dogoditi da vam u inbox dođe i poruka koja stvarno jest neželjena pošta ali je tako vješto sastavljena da ju antispam programi ne mogu prepoznati ili pak obrnuto, da poruka koju ste čekali završi u neželjenoj pošti jer ima previše elemenata koji su uobičajeni za neželjenu poštu.

Povezani članci

Odgovori